Shogun - James Clavell

Shogun - James Clavel
Clavell dilahirkan di Sydney (Australia) dalam keluarga pegawai Tentera Laut Diraja Britain. Ibunya kembali ke England ketika James masih kecil. Didik di Portsmouth di Sekolah Gram School. James memutuskan untuk meneruskan dinasti tentera dan pada tahun 1940 menyertai Artileri Diraja. Dia dilatih ketika perang dengan Jepun bermula, dan dia dihantar ke Tanah Melayu.
Pada tahun 1942, James cedera dan ditangkap di pulau itu. Java Clavella dihantar ke Penjara Changi yang terkenal di Singapura. Daripada lima belas banduan, hanya satu yang terselamat di sini. Clavell sangat teruk di tangan pencerobohnya. "Changi menjadi universiti saya, " dia teringat kemudian, "Di antara tahanan adalah pakar dalam semua bidang kehidupan. Saya belajar dan menyerap semua yang saya boleh, dari fizik untuk pemalsuan. Tetapi seni belajar terbaik adalah hidup. " Maklumat lanjut mengenai peristiwa ini memberitahu buku James Clavell "The King of Rats".
Kembali ke England dalam pangkat kapten, James mengalami kemalangan yang mengakhiri kerjaya tenteranya. Beliau memasuki Universiti Birmingham dan bekerja di mana perlu. Pada masa ini, beliau bertemu isteri masa depannya, April Stride, seorang pelakon yang bercita-cita tinggi. Melaluinya, dia menjadi tertarik untuk mengarahkan filem. Pada tahun 1953, mereka berhijrah ke Amerika dan menetap di Hollywood. Sebelum Clavell mencuba dirinya sebagai seorang penulis skrip, beliau bekerja sebagai pekerja sederhana dalam pengedaran filem selama beberapa tahun.
Anak perempuan Clavella Michaela memainkan peranan Penelope Smallbone dalam filem James Bond. Tetapi pada masa ini, kerjaya aktingnya berakhir. James Clavell meninggal dunia pada bulan September 1994 dari strok di Switzerland, hanya sebulan sebelum hari jadi yang ke tujuh puluh.
Download novel 

Selamat membaca!***

Komentar

Popular Post

Dunia Kafka karya Haruki Murakami

A Man Called Ove - Fredrik Beckman

Musashi - Eiji Yoshikawa